Maybe you're in danger and you don't even know it

Yogan är inställd i dag, vilket är bra i praktiken eftersom det blir mer tid över till alla sjuka skolarbeten som ska genomföras innan vi går till julvila. Å andra sidan retade det upp sinnet lite, speciellt med tanke på att jag planerat in att avstå från det på torsdag för att just få tid till alla feta studier. Jag är körd i kemin, riktigt överkörd alltså, men annars ska jag slå högt. Ibland och ganska ofta undrar jag vad meningen med prestationsångest och tjocka skolböcker är, och förstår att, för att samhället ska fungera så bra som det gör måste det finnas folk inom alla kategorier. Men om lastbilarna bryter hastighetsgränsen mer än vanligt i morgon när jag ska korsa gatan, och min egen reaktionsförmåga är ovanligt borta i svängen, då kanske mina ansträngningar och brist på fritid inte tjänat något till över huvud taget. Om jag står vid Fisken och vickar lite på tårna en kall sommarkväll, och blir erbjuden ett femmiljonerskontrakt som skomodell för att jag har så fruktat vackra fötter, då hade jag kunnat ägna mina biologifyllda kvällar åt djungelvrål och pärlplattor på altanen. Visst är det mitt eget val att jag tog mig an min linje, och vi satt just härom dagen och pratade om hur glada vi var att vi valt som vi gjort. Det känns bra att jag orkat ta tag i mina hjärnceller och, i alla fall försöker, jobba för någon slags kunskapsnivå som ska hjälpa samhället på det sätt jag anser vara det sundaste. Jag var ganska klar med att inte välja någonting som skulle göra de tre följande åren till en dans på gräs, och sedan hoppas på att någon ska rycka tag i mig en dag och berätta att jag är med i MTV:s boilingpoints och just vunnit trettio miljoner att spendera på livet. Jag vet inte vad som är rätt och bäst. Att leva bekymmersfritt utan läxor och betungande uppgifter, eller slita som en älg och ständigt jobba uppåt.
'Det är mitt liv', kan man säga, 'och jag ska bara ha kul.'
Jag vet inte om jag tycker det är rättvist, att enbart leva utifrån sig själv och sina vänner och inte lyfta ett finger, eller mer än en krona från plånboken, för att se till att östersjön inte blir övergödd på grund av våra nöjesaktiviteter, varmvattenduschar, femfilers bilvägar, tvlicenser. Som människor har vi ändå fått ett slags samvete, vi vet att vi konstant leder jorden mot en ful tid, ändå är vi inte på långa vägar beredda på att skrota alla privatbilar och enbart leva på kollektivtrafik. Det skulle vara en ganska fair deal ändå tycker jag.
Jag vet inte vad som är vettigast. Jag kan satsa på mitt eget välmående, jag kan satsa på världens välmående, och självklart både och. Jag tror det är värt sina uppoffringar, om man ser till att jobba för en bättre framtid för alla. Just i miljöfrågor tror jag inte riktigt på att stänga av datorn när vi inte använder den skulle kunna bidra till en vändning i ekosystemen. Dumpa elektriciteten, det är min melodi, men det skulle inte riktigt funka, varken i fantasin eller praktiken. Vi vill inte det, jag vill inte det. Riktigt så stora förändringar kanske inte är nödvändiga, men kanske ändå. Mina biologikurser har inte sträckt sig så här långt ännu. I alla fall skulle vi aldrig kunna ge upp våra framsteg och erövringar för att se till att vi stoppar växthuseffekter and shit, även om vi redan har det intryckta i pannan, att vi leder både jorden, men framför allt oss själva, till en ganska säker död. Det rör ju inte oss, vi lever ändå inte när detta skulle inträffa, det är vår inställning.
Jag vet inte vad jag vill. Jag vet ingenting. Jag skulle nog gärna isolera mig i en liten brun rutten stuga i skogen ett år, leva på naturtillgångar och sparpengar. Försöka vara lite kreativ, skriva böcker, måla tavlor, laga god mat, somna i gräset framför stugan med vildkaniner i famnen och stjärnor i ögonen. Samvetet skulle vara min livskamrat och musiken skapas inspirerad av fåglarna som visslar i fönstret om morgnarna. Ibland skulle jag plocka fram min bok-om-hur-vyn-kan-bli-vackrare, och planera min revolutionerande återkomst till samhället när året närmar sig slutet. Jag skulle rädda världen med min rofyllda sinneststämning och sunda inställning till allas åsikter. 
Jag gillar världen, det gör jag riktigt hårt, det är inte det jag vill motbevisa med inlägget. Grejen var om det var värt att slita rumpan av sig för att skaffa sig betyg nog att söka de eftertraktade utbildningarna som kan få en att nå någon slags tron människan byggt upp med hjälp av sina metoder och tekniker. Jag tror nog det är det. Det ÄR det PUNKT. Det är snuskigt tufft vad vi har åstadkommit tillsammans på jorden ändå, både positivt och negativt. Bajs jag är djup alltså.


Kommentarer
Postat av: Izabella

Du är riktigt djup, hur orkar du?

Postat av: Linda, soda

vad du är bra på att skriva!

själv funderar jag på att gå natur på gymnasiet, är det det du går? positivt är ju förståss att man får en bra utbildning, negativt är väl just det, mycket plugg..

2008-12-03 @ 16:07:52
URL: http://soda.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback